Projekty WFOŚiGW


www.zainwestujwekologie.pl

p

Stowarzyszenie Oświatowe „Edukator” otrzymało dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 56.240 zł na zadanie

  1. Wakacyjna Akademia Młodego Ekologa – Półkolonie letnie dla dzieci z łódzkich szkół podstawowych

Zadanie realizowane było we współpracy ze Szkołą Podstawową nr 34 w Łodzi w terminie od 24 czerwca 2019r. do 16 sierpnia 2019r. Ogółem w 4 dwutygodniowych turnusach półkolonii ekologicznych uczestniczyło 200 dzieci ze wszystkich łódzkich szkół podstawowych.

 Głównym celem zadania było podniesienie poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska
i świadomości ekologicznej, jak i wykształcenie postaw proekologicznych oraz indywidualnej odpowiedzialności za środowisko u wszystkich osób biorących udział w zadaniu.

W czasie ekologicznych zajęć, warsztatów turystyczno – fotograficznych oraz wycieczek dzieci uwrażliwiane były na piękno i różnorodność przyrody i najbliższego otoczenia. Kształtowano postawę ekologiczną wśród dzieci i propagowano ekologiczny styl życia. W widocznym stopniu wzrosła wśród dzieci wiedza nt. sposobów spędzania czasu w otoczeniu przyrody, świadomość segregacji śmieci oraz umiejętność poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwacje i zabawę.

Zorganizowane wycieczki piesze i autokarowe pozwoliły dzieciom poznać przyrodnicze zakątki regionu łódzkiego, w atrakcyjny i aktywny sposób dzieci poznały najbliższą okolicę i jej walory turystyczne.  Odbyły się m.in. następujące całodniowe wycieczki:

  • Wycieczka do Krainy Dzikiej Kaczki w dolinie Mrogi koło Bronowic co umożliwiło uczestnikom poznanie ekosystemu wodnego oraz leśnego, dzieci wzięły udział w zajęciach mających na celu edukację związaną z ochroną roślin, wykonywały zielnik
  • Wycieczka do Rezerwatu Ornitologicznego Jeziorska i ZOO Safari w Borysewie wzbogaciło wiadomości uczniów na temat gatunków roślin i zwierząt zamieszkujących „świat wodny”, umożliwiła poznanie dzikich zwierząt żyjących w różnych rejonach świata, porównanie warunków życia zwierząt mieszkających w  naturalnym środowisku z ZOO.
  • Wycieczka do rezerwatów przyrody – Las Łagiewnicki i Polesie Konstantynowskie oraz śladami diabła Boruty obejmowała zajęcia edukacyjne na terenie rezerwatów związane z poznawaniem roślinności oraz zwiedzanie Zamku w Łęczycy i zajęcia edukacyjne w muzeum regionalnym. Dodatkowo dzieci zwiedziły kolegiatę obronną w Tumie i skansen regionalny.
  • Wycieczki do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej i Arboretum w Rogowie oraz Spały, co umożliwiło uczestnikom poznanie ekosystemu leśnego, dzieci wzięły udział w zajęciach mających na celu pielęgnację roślin oraz rozpoznawaniem gatunków drzew i krzewów, dzikiego ptactwa i roślinności wodnej.

W ramach zadania zakupiono m.in. materiały papierniczo – piśmienne i plastyczne, lupy (30 sztuk), binokulary wykorzystywane podczas zajęć oraz 3 antyramy do prezentacji plakatów i albumów, zakupiono również 2 tablice ekspozycyjne do ekspozycji fotografii przyrodniczych. Uczestnicy wzięli udział w 4 konkursach – laureaci otrzymali nagrody w postaci gier dydaktycznych
o tematyce przyrodniczej oraz drobnego sprzętu sportowego.

1)         „Eko-zabawka” – konkurs polega na wymyśleniu i wykonaniu z materiałów wtórnych ekologicznej zabawki, maskotki.

2)         Konkurs – „Gra ekologiczna” polega na wymyśleniu i wykonaniu planszowej gry dydaktycznej wraz z instrukcją dotyczącej wiedzy z zakresu ekologii, lub gry sprawnościowej, logicznej ale wykonanej z materiałów wtórnych.

3)         Konkurs – „Piękno przyrody w obiektywie” to konkurs w którym uczestnicy fotografują wybrane przez siebie rośliny lub owady poznawane w trakcie wycieczek, zaobserwowane dzięki zakupionym lupom, oznaczane za pomocą atlasów do oznaczania roślin – przedmiotem zdjęć mogą być również inne ciekawe obiekty, miejsca przyrodnicze z walorami turystycznymi.

4)            Konkurs – „Quiz wiedzy ekologicznej” jest konkursem polegającym na prawidłowym rozwiązaniu testu sprawdzającego wiedzę ekologiczną oraz walory turystyczno przyrodnicze regionu łódzkiego. 

 

 

EKOPRACOWNIA POD CHMURKĄ

Rozstrzygnięto konkurs WFOŚiGW w Łodzi pn. „Ekopracownia pod chmurką”.

Wśród laureatów, którym przyznano dofinansowanie znajduje się nasza szkoła.

Na utworzenie punktu dydaktycznego pn.„Zielone uroczysko młodych obserwatorów przyrody” przy Szkole Podstawowej nr 34 w Łodzi otrzymamy dofinansowanie w wysokości 45 900,00 zł

Prace związane z realizacją trwać będą do września 2019 roku.

Dziękujemy Radzie Rodziców za pomoc w sfinansowaniu części zaplanowanych działań oraz zabezpieczeniu kosztów.

Zakończyliśmy nasze prace nad tworzeniem EKOPRACOWNI pod chmurką. Dziękujemy wszystkim za ogromne zaangażowanie, poświęcony czas. W tworzenie ekopracowni zaangażowani byli uczniowie, rodzice, nauczyciele i obsługa naszej szkoły.

Dzięki wspólnemu wysiłkowi 25 września miejsce otwarcie EKOPRACOWNI POD CHMURKĄ.

Na uroczystym otwarciu ekopracowni  Pani Dyrektor raz z uczniem z klasy V w obecności przedstawicieli klas IV-VIII oraz nauczycieli przecięła wstęgę do ogrodu pod chmurką.

Następnie uczniowie mogli przejść ścieżkę sensoryczną i geologiczną, ułożyć grę dydaktyczną, przeczytać informacje zamieszczone na grach i tablicach oraz obejrzeć rośliny, które zostały w naszej ekopracowni posadzone.

W ekopracowni odbyły się już lekcje etyki, biologii, przyrody, zajęcia z wychowawcą lekcje przyrody w klasach I- III.Z końcem października rozpoczęliśmy akcję dokarmiania ptaków.

Zachęcamy do obejrzenia zdjęć z tworzenia i otwarcia ekopracowni pod chmurką.

 

EDUKACJA EKOLOGICZNA

W czerwcu został rozstrzygnięty konkurs na dotację WFOŚiGW pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2018/2019”.

W ramach konkursu złożyliśmy wniosek pn. „Działamy lokalnie – myślimy globalnie”, który został  pozytywnie oceniony.- otrzymaliśmy dofinansowanie dla naszej działalności w obszarze edukacji ekologicznej w kwocie: 27000 zł.

Celem konkursu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży oraz dofinansowanie w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, najciekawszych Projektów w ramach przedszkolnej i szkolnej edukacji ekologicznej, których realizacja przyniesie największe efekty ekologiczne, w  obszarach priorytetowych.

Podczas realizacji naszego projektu pn. „Działamy lokalnie – myślimy globalnie” będziemy zwracać uwagę na  zrównoważone korzystanie z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej poprzez organizację konkursów, warsztatów, wycieczek oraz akcji ekologicznych, a także przez zakupienie pomocy dydaktycznych, które zostaną wykorzystane podczas zajęć ekologicznych i przyrodniczych.

POMOCE DYDAKTYCZNE

Dzięki dofinansowaniu wzbogacimy naszą pracownię o pomoce dydaktyczne takie jak: filmy przyrodnicze, biologiczne, geograficzne i ekologiczne. Preparaty mikroskopowe i zestawy do tworzenia preparatów podczas lekcji. Zakupione zostaną przewodniki po Parkach Narodowych, plansze edukacyjne. Podczas zajęć fizyki i chemii uczniowie będą mogli korzystać z zakupionego w ramach projektu zestawu do elektrolizy wody oraz palnika gazowego.

PROJEKT REALIZUJEMY W KILKU MODUŁACH:

Moduł EKOklasa

Pierwsze działania projektu skierowane  do uczniów  klas, które będą realizowały wybrane zagadnienia związane z ochroną oraz poszanowaniem zasobów środowiska  wodnego i gospodarką wodną podczas zajęć z wychowawcą.

Uczniowie tych klas, dla poszerzenia świadomości ekologicznej i wiedzy, poznania problemów środowiska w terenie, zdobycia informacji oraz  pobudzenia chęci do działania będą uczestniczyć w wycieczkach o tematyce ekologicznej. Po każdym wyjeździe klasa przygotuje do wyboru: krótki film przyrodniczy, plakat folder lub lapbooki, które zostaną zamieszczone na stronie internetowej szkoły (film, fotografie) lub wyeksponowane na korytarzu szkolnym.

Dodatkowo uczestnicy tego modułu będą brać udział w warsztatach ekologicznych realizowanych przez wykwalifikowanych trenerów  zewnętrznych z organizacji działających na polu edukacji i ekologii. Planujemy realizację zajęć o tematyce wpisującej się w nasz projekt i będącej świetną podstawą do podjęcia dalszych działań na terenie placówki.

Moduł EKOkoła

Drugie działanie projektu adresowane do uczniów zainteresowanych tematyką przyrodniczo-ekologiczną. Uczniowie będą mogli uczestniczyć w cotygodniowych zajęciach kół: przyrodniczo-ekologicznego „Młodzi Obserwatorzy Przyrody”, biologicznego, geograficznego, eksperymentalnego ”Klub Młodego Odkrywcy”.

Celem zajęć będzie wzbudzenie świadomości ekologicznej uczniów, wzbogacenie wiedzy, uwrażliwienie na tematykę przyrodniczą poruszenie ważnych tematów związanych z bioróżnorodnością, globalnym zanieczyszczeniem środowiska, racjonalnym gospodarowaniem, ochroną zasobów naturalnych, wody, powietrza oraz  gleby, a także racjonalnym gospodarowaniem odpadami oraz życiem w zgodzie z naturą.

Moduł EKOkampania

Trzecie działanie projektu będzie polegało na pogłębienie wiedzy całej społeczności szkolnej i lokalnej poprzez  przeprowadzenie akcji, kampanii informacyjnych skierowanej do społeczności szkolnej oraz lokalnej,  dotyczącej wybranego obszaru spośród niżej wymienionych:

  • ochrona różnorodności biologicznej w środowisku miejskim,
  • sposoby zapobiegania powstawaniu smogu,
  • gospodarowanie zasobami naturalnymi,
  • ochrona wód i gospodarka wody (szczególnie w mieście)
  • racjonalnym gospodarowaniem odpadami i zapobieganiem ich powstawaniu.

Moduł EKOfinał

Czwartym  działaniem projektu jest promocja wydarzenia, jakim będzie podsumowanie projektu podczas Festiwalu Młodego Kina Ekologicznego – „Drogowskazy -Działamy lokalnie – myślimy globalnie” oraz rozstrzygnięcie konkursu na stworzenie etiudy filmowej poruszającej zagadnienia ekologiczne ważne dla danego zespołu klasowego. Nagrody w konkursie to również jednodniowe wycieczki ekologiczne.

Etiudy filmowe zostaną przedstawione podczas  wieczornej rodzinnej  imprezie  plenerowej zorganizowanej na terenie zewnętrznym SP nr 34 w Łodzi.

logowfosigwUDZIAŁ SZKOŁY W PROJEKTACH

WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W ŁODZI

„EKOBELFRY”

           W dniu 18.11.2013 r. rozstrzygnięto konkurs o nagrodę Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.

Celem konkursu było wyłonienie i nagrodzenie najbardziej aktywnych nauczycieli, prowadzących działalność na polu edukacji ekologicznej oraz szkół i przedszkoli propagujących tematykę ochrony środowiska w celu uhonorowania zrealizowanych działań i rozpowszechnienia dobrych przykładów w tym zakresie w roku szkolnym 2012/2013.

Doceniając działania naszej szkoły, Zarząd WFOŚiGW w Łodzi przyznał nam nagrodę II stopnia w wysokości 2.500, 00 zł w kategorii Ekoszkoła.

 

„EKOPRACOWNIA MŁODYCH ODKRYWCÓW”

W dniu 04.07.2013 r. rozstrzygnięto konkurs o dotacje na zadania z dziedziny Edukacji Ekologicznej – „Moja wymarzona ekopracownia” organizowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.

Dzięki wsparciu finansowemu Funduszu powstała możliwość utworzenia 149 ekopracowni. Konkurs został utworzony po raz drugi i cieszył się ogromnym zainteresowaniem, co świadczy o dużej potrzebie szkół na realizację takich zadań. W ramach konkursu złożono 208 wniosków o przyznanie dofinansowania, a łączna wnioskowana kwota dotacji znacznie przekroczyła zaplanowane do rozdysponowania środki.

Zadania zaproponowane przez naszą szkołę były jednymi z najwyżej ocenionych przez Kolegium Konkursowe, dzięki czemu otrzymaliśmy dofinansowanie na wykonanie pracowni przyrodniczej – ” Ekopracownia młodych odkrywców”.

Ogólny koszt wykonania ekopracowni wyniósł 37 120,00 zł, a WFOŚiGW dofinansował zadanie w wysokości 31 520,00 zł.

Pracownia została wyposażona w nowoczesny sprzęt elektroniczny: laptop, nakładkę multimedialną ,  telewizor, DVD, aparat fotograficzny, urządzenie wielofunkcyjne oraz kamerę do mikroskopu.

W sali zostały wymienione lampy, na suficie namalowaliśmy farbą fluorescencyjną mapę nieba, a na bocznej ścianie kontynenty. Tylną ścianę ekopracowni ozdabiają dwie  fototapety, na które uczniowie będą mogli przyczepiać samodzielnie wykonane sylwetki i nazwy organizmów zamieszkujących przedstawione  ekosystemy- lasu, jeziora, gór- ponieważ zostały one zabezpieczone płytami PCV.

Na oknach są  zamontowane  rolety, a zielona tablica została zastąpiona białą.

W sali zostały wymienione meble: biurko, ławki, krzesła oraz meble na zapleczu (szafa na mapy, szafa na tablice dydaktyczne, szafa na mikroskopy i sprzęt laboratoryjny, szafa na urządzenia elektroniczne).

Wyposażenie pracowni dopełniają dwie gabloty przeznaczone na tematyczne wystawy przyrodnicze. W ekopracowni oprócz akwarium z żółwiem czerwonolicym zostało założone drugie akwarium -imitujące miniaturowy ekosystem polskiego jeziora.

Pracownia została wyposażona w tablice dydaktyczne, karimaty, walizkę ekobadacza, zestaw do badania gleby, praski do roślin, mini szklarnię, łopatki do gleby, siatki do łapania fauny i flory wodnej oraz kwiaty doniczkowe.

„ZIELONE UROCZYSKO”

W dniu 16.05.2013 r. rozstrzygnięto konkurs o dotacje na zadania z dziedziny Edukacji Ekologicznej – „Utworzenie ogródków dydaktycznych przy szkołach i przedszkolach” organizowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.

Dzięki wsparciu finansowemu Funduszu powstała możliwość utworzenia 30 ogródków dydaktycznych. Konkurs został utworzony po raz trzeci i cieszył się ogromnym zainteresowaniem, co świadczy o dużej potrzebie szkół i przedszkoli na realizację takich zadań. W ramach konkursu złożono 94 wnioski o przyznanie dofinansowania, a łączna wnioskowana kwota dotacji znacznie przekroczyła zaplanowane do rozdysponowania środki.

Zadania zaproponowane przez naszą szkołę były jednymi z najwyżej ocenionych przez Kolegium Konkursowe, dzięki czemu otrzymaliśmy dofinansowanie na wykonanie ogrodu dydaktycznego – ” Zielone uroczysko”.

Ogólny koszt wykonania ogrodu dydaktycznego wyniósł 37 868,00 zł, a WFOŚiGW dofinansował zadanie w wysokości 35 775,00 zł.

Ogródek został wyposażony  w różnorodne rośliny w tym : drzewa, krzewy, byliny, zakątek z ziołami i roślinami leczniczymi, skalniak, karmniki, kosze na śmieci, stację meteorologiczną.

Utworzono ścieżki , tablice dydaktyczne na których znajdują się informację o posadzonych gatunkach roślin.

W ogródku znajduje się także altana dydaktyczna wraz ze stołami i krzesłami, która jest miejscem nauki i odpoczynku.

Nasz ogródek dydaktyczny stał się wspaniałym zapleczem do realizacji zajęć lekcyjnych w bezpośrednim kontakcie z przyrodą.